יום שלישי, 25 בפברואר 2014

להפוך סאונד לאנרגיה

מי שנכח פעם ליד מטוס בזמן שהוא ממריא, יודע איזה רעש אדיר מייצרים המנועים שלו. רעש כזה שאפשר להרגיש בקלות בזמן שהוא מרעיד לך את כל הגוף. אז מסתבר שקבוצת פיזיקאיים הקדישה תשומת לב רבה מאוד לעניין הזה כבר למעלה מעשור, והצליחה באמצעות טריק פיזיקלי פשוט יחסית לרתום את הסאונד ולהפיק ממנו אנרגיה.

"עוד כשהייתי סטודנט באוניברסיטת פלורידה", אומר סטיבן הורוביץ, מהנדס חוקר שעובד על הפרויקט, "היינו מסתכלים על מנועי מטוסי הנוסעים ושמנו לב שהם מייצרים כמות אדירה של אנרגיה אקוסטית". עם הזמן, הורוביץ ועמיתיו הבינו שאת השאגה האדירה של המנוע, שיכולה להגיע ללמעלה מ-130 דציבלים, אפשר להמיר לאנרגיה חשמלית, באמצעות מה שנקרא חומר Piezoelectric. החומר הזה לוקח לחץ ומתח של תנועה מכאנית והופך אותו למטען חשמלי.
בעזרת החומר הם יצרו אב-טיפוס שמצליח לייצר מטען חשמלי זעיר שמספיק, כרגע, כדי להפעיל חיישן ללא שום מקור אנרגיה אחר. זה נשמע אולי לא הרבה, אבל האפשרויות שנפתחו בעקבות התהליך הזה הן אדירות.

הפרויקט המעניין הזה, שממומן על ידי נאס"א, עדיין בשלבי פיתוח, אבל בעתיד הקרוב ויבראציות הסאונד יפעילו מערכת שלמה שתפחית את עוצמת הקול שהמנועים האדירים האלו עושים, ויתרמו לסביבה שקטה ונעימה יותר בסביבת נתיבי טיסה.


Harnessing Energy From Noise

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה