יום חמישי, 6 בפברואר 2014

מזרק ספוגיות עוצר דימום בתוך 15 שניות

פציעת ירי בשדה הקרב היא בעיה גדולה מאוד. אין זמן, אין סטריליות, ובתוך דקות ספורות אדם יכול לאבד כמות דם גדולה מידי מכדי לשרוד.
הטיפול הסטנדרטי במקרים כאלו ברוטאלי לא פחות מהפציעה עצמה, ויש שאומרים שאף יותר.
על מנת לעצור דימום כבד, שנובע בעיקר מפגיעה בעורק, החובש צריך להכניס פדי גזה ישירות לתוך החור של הפצע, לפעמים עד 12 ס"מ בעומק. אם אחרי 3 דקות הדימום לא נעצר מהפעלת הלחץ הישיר, צריך להוציא את הפדים ולהתחיל מהתחלה...
אבל גם עם הטיפול הזה, מקרי דימום רבים מסתיימים במוות בשדה הקרב.
סטארט-אפ חדש מאורגון בשם RevMedx, הולך לשנות את כל זה.

הסטארט-אפ מאגד בתוכו יוצאי צבא, מדענים ומהנדסים שעבדו יחד כדי למצוא פתרון טוב יותר ומהיר יותר לעצירת דימומים בשדה הקרב, והתוצאה היא ה-XStat.
ההשראה למכשיר הגיעה מקצף שנועד לסתום פנצ'רים באופן זמני. הבעיה שתכונות הקצף לא מאפשרות לו לעמוד מול לחץ הדם הגבוה, והוא פשוט יישטף הרבה לפני שהוא יספיק להתקשות. לכן, הצוות פנה לסוג חומר אחר - ספוג. לאחר ניסויים רבים, הם מצאו שכדורי ספוג בגודל של ס"מ 1, מספקים יכולת ספיגה מצוינת, ובתוך כך הצליחו להשיג מימון של 5 מיליון דולר מצבא ארה"ב.
המימון איפשר לצוות למצוא את החומר המתאים לעבודה, שיהיה סטרילי, מתרחב במהירות ומתאים לעבודה עם רקמות חיות - חומר המגיע מקונכיות של חסילונים.


















אז איך זה עובד בפועל?
בתוך מעין מזרק מאוחסנות כדוריות ה"ספוג", ובשעת הצורך החובש "מזריק" אותם קרוב ככל האפשר למקור הפציעה. בתוך פחות מ-15 שניות, הם מתנפחים וממלאים את כל חלל הפצע ויוצרים מספיק לחץ כדי לעצור דימום כבד. מכיוון שהחומר מהם עשויות הכדוריות נצמד למשטחים לחים, קשה לדם לשטוף אותן החוצה. "עד שתשים תחבושת על הפצע, הדימום כבר נעצר", אומר אחד המהנדסים.
המזרק קל וקטן, כך ש-3 מהם יכולים להחליף 5 רולים של פד גזה הנמצאים בערכת חובש, וכן קיימת גם גרסת מיני למזרק, עבור פצעים קטנים וצרים יותר.
בנוסף, על כל כדורית ספוג סומן X בולט שניתן לראות באמצעות צילום X-Ray, כדי לוודא בסופו של דבר שאף כדורית לא נשארת בגוף לאחר השימוש.

המכשיר נמצא בימים אלו תחת בדיקה לאישור של ה-FDA שכרגע רק אישר את המכשיר ל"שימוש חיצוני", וצבא ארה"ב בעצמו משתמש בכוחו כדי ללחוץ על אישורו החריג (לשימוש פנימי), כך שסביר שנתחיל לראות אותו מופיע בשדה הקרב, בעוד זמן לא רב.

מקור



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה